söndag 29 mars 2009

Ungern, Azerbajdzjan & Grekland



Adok Zoltan - Ungern (överst), Aysel & Arash - Azerbajdzjan (mitten) & Sakis Rouvas - Grekland (underst)...

Idag har vi tre starka bidrag att kommentera och betygsätta! Klicka på landet för att se video från YouTube på bidraget! Enjoy!

Ungern - Adok Zoltan, "Dance With Me"

Underbar video! Alla som tror att Adok Zoltan som sjunger är straight räcker upp en hand!!! Ingen?? Tänkte väl det... I alla fall så älskar jag låten. Nytänkande och skitbra! Frågan är bara hur 3-minuters versionen låter och hur det låter live. Har bara sett videon, så liveframträdandet kan ju bli pannkaka. Bästa från Ungern på länge tycker jag.
Mina poäng: 7 (hade gett 9 om jag sett honom sjunga live, och gillat det lika mycket)

Azerbajdzjan - Arash & Aysel, "Always"

Arash i all ära, men måste han stå på scenen? Kan någon snälla ta bort honom?! Han har ingen starquality alls. Always är en låt som jag tror de flesta i sverige direkt förknippar med Arash, för vi har hört det många gånger förr. Jag tror att bidraget kommer att komma långt. Det kommer att få många öst-röster. Direkt till final och rakt upp i toppen!
Mina poäng: 8

Grekland - Sakis Rouvas, "This Is Our Night"

Herregud! Oh my God!!! Han är en grekisk gud! Sakis tävlade 2004 med låten Shake It och kom 3a eller 4a eller nåt... ska han kamma hem rubbet i år? Det är inte mig emot! Detta är 2009 års motsvarighet till 2008 års 2:a - Shady Lady med Ani Lorak. Grekerna tar detta på dödligt allvar, och europa har varit med och röstat fram detta bidrag att representera Grekland. Smart! Jag tror att det blir en 1:a eller 2:a placering för Grekland i år.
Mina poäng: 10

Bosnien, Grekland, Norge, Sverige, Spanien 10 p

Island 9 p

Azerbajdzjan, Bulgarien, Montenegro, Rumänien, Slovenien 8 p

Danmark, Kroatien, Malta, Ryssland, Serbien, Ungern 7 p

Finland, Frankrike, Turkiet 6 p

Israel, Lettland 5 p

Andorra, Polen, Tyskland 4 p

Portugal, Schweiz 3 p

Armenien, Cypern, England 2 p

Irland, Makedonien, Tjeckien, Vitryssland 1 p

Belgien, Slovakien 0 p

3 kommentarer:

  1. Ungern
    Ganska modernt och modigt bidrag. Jag pendlar mellan att hylla nytänkandet till att kritisera hans stönande sångteknink. Jag tycker inte att låten är fantastisk men den duger helt ok som skvalmusik. 7 poäng

    Azerbaijan
    En partylåt som jag blir väldigt glad av. Tvivelaktiga sånginsatser men med hjärta. Jag sjunger med och gestikulerar och bara älskar.. 8 poäng

    Grekland
    Detta är faktiskt fantastiskt. En låt som är näst intill komplett. De tunga stråkarna som slår igenom i en bra melodi. En snygg kille som sjunger bra och dessutom kan dansa. En text som alla kan lära sig och sjunga med till. 10 poäng

    10 Norge, Sverige, Grekland
    9 Turkiet, Montenegro
    8 Spanien, Rumänien, Island, Azerbaijan
    7 Andorra, Bulgarien, Finland, Bosnien, Danmark, Slovenien, Ungern
    6 Schweiz, Irland
    5 Malta, Tyskland, Armenien, Lettland, Polen
    4 Ryssland, England, Kroatien, Makedonien, Portugal
    3 Israel, Serbien
    2 Vitryssland
    1 Slovakien, Belgien, Cypern
    0 Tjeckien, Frankrike

    SvaraRadera
  2. UNGERN
    Ungern hade trassligt med att välja bidrag i år. Dom två första diskades av olika anledningar. Men sen fick man till det med råge!! En av mina absoluta favoritlåtar. Hade föredragit den ungerska versionen, det låter liksom mer spännande. Videon är skitkul, låten är kanon och Zoltan tar sej bra ut på bild. Tyvärr har jag dock sett karln sjunga och dansa live och det var i überfjolligaste laget kanske. Men vi glömmer det. Snygg discolåt som dessutom finns anständiga remixar av redan.
    BETYG: 9

    AZERBAJDZJAN
    När Azerbadsjhurdenustavas debuterade ifjol var det minst sagt spektakulärt. Svensk-iranske Arash som spottat ur sej radiohits som Boro Boro och Temptation. Stilen är bekant och refrängen sitter som en smäck. Men redan efter två genomlyssningar är jag faktiskt dödstrött på låten. Extremt kort bäst-före-datum och betyget blir därefter.
    BETYG: 5

    GREKLAND
    Det var kanske tur för snygge-Måns att han missade Moskvabiljetten. Bredvid snygge-Sakis hade han bara blivit en bredbent liten räka. Kommer såklart plocka massor av poäng och garanterat topp 5, men precis som med Shady Lady ifjol är verserna betydligt bättre än refrängen som aldrig lyfter. Så jag är inte helt övertygad. Än.
    BETYG: 8

    TOTALT:
    10 p: Norge
    9 p: Sverige, Ungern
    8 p: Frankrike, Turkiet, Bosnien, Grekland
    7 p: Danmark, Slovenien
    6 p: England, Serbien, Armenien, Schweiz, Bulgarien, Finland, Kroatien
    5 p: Spanien, Polen, Azerbajdzjan
    4 p: Island, Tyskland, Belgien, Montenegro, Malta
    3 p: Rumänien, Portugal
    1 p: Ryssland, Andorra, Irland, Cypern
    0 p: Tjeckien, Vitryssland, Israel, Makedonien, Lettland, Slovakien

    SvaraRadera
  3. UNGERN
    "Var är du Harry? Jag är i Warszawa! Men, vad gör du i Ungern Harry?" Citat från Doris i Jönssonligan. Tänkte väl att det fanns annat än svårmod och tunga ballader eller blues i Ungern. Kommer att tänka på Madonnas Vogue, en floorfiller på dansgolven i sommar kanske, 7p.

    AZERBAJDZJAN
    Det är ju bara andra året landet är med i ESC, mycket bättre än de skrikande änglarna i fjol. Jag höjer gärna volymen, borde funka, 7p.

    GREKLAND
    Inget fel på "Shake it" (och den kom ändå 3:a i ESC 04) men den har mer av allt. Framförallt mer Sakis och mindre hoppande tjejer runt-om-kring. Han har fått till en riktig hit, 8p.

    TOTALT;
    NOR: 10p
    GRE: 8p
    SWE: 8p
    BOS: 8p
    POR: 8p
    TUR: 8p
    UNG 7p
    AZE 7p
    SER: 7p
    FRA: 7p
    ESP: 7p
    DEN: 6p
    FIN: 6p
    MON: 6p
    ISL: 5p
    GER: 5p
    SUI: 5p
    SLO: 4p
    POL: 3p
    BEL: 3p
    AND: 3p
    MAL: 2p
    ISR: 2p
    UK: 2p
    ARM: 2p
    ROM: 2p
    CRO: 1p
    CYP: 1p
    CZE: 1p
    BLR: 1p
    SVK 0p
    IRE: 0p
    LAT: 0p
    RUS: 0p
    BUL: 0p
    MAK: 0p

    SvaraRadera