måndag 27 juli 2009

Bilder på min prins...


Redan som litet gossebarn var jag kanske lite överdrivet intresserad av hundar, olika raser, hundens anatomi, uppfödning, utställning, träning, mm...

Som 13 åring skaffade jag min första hund, en Tibetansk Terrier. Jag köpte honom för 5500 kr om jag minns rätt, pengar jag själv jobbat och sparat ihop (gissa om jag klippte gräsmattan ofta... fick säkert 20:-per gång!!!). Climpen hette han.

Efter ca 1 år och jag verkligen kommit in i hundintresset skaffade jag en till av samma ras, Charlie.

Ca ett år efter jag skaffat min andra hund så åkte jag, 15 år gammal, till England och en av deras vinstrikaste uppfödare där (kennel Alilah) för att lära mig ALLT om Tibetansk Terrier - uppfödning, ursprung, anatomi och utställning. Med mig hem hade jag självklart en valp... Irving!

Idag håller jag inte längre på så mycket med hundutställningar, har inte heller någon Tibetansk Terrier, även om rasen ligger mig väldigt varmt om hjärtat!

Idag har jag en större, mindre hårbeklädd hund, en Rhodesian Ridgeback, även kallad Afrikansk Lejonhund. Låter tufft och farligt, men min "lille" Buddha skulle inte ens döda en fluga!

Buddha bodde sina första år hos en av mina bästa vänner, men när hon skulle flytta till Köpenhamn och utbilda sig så behövde hon hitta ett hem till honom. Fredrik & jag sa direkt att vi kunde ta honom.

Buddha är nog den bästa hunden man kan önska sig - t.o.m människor som i vanliga fall är rädda för hundar tycker om honom.

Konstigt att man kan älska en hund så mycket, men alla ni som har hund själva förstår nog vad jag menar. Det är inte "bara" en hund... han är ju en familjemedlem...









Share/Save/Bookmark

6 kommentarer:

  1. Han är ståtlig din hund.
    Alla borde få äran av att känna en hunds oreserverade och kravlösa kärlek.

    SvaraRadera
  2. förstår verkligen att ni älskar den hunden. Jag blev ju förälskad så fort jag såg han. Snällare hund har jag aldrig träffat. :-D kram kram / Maria Wallenius

    SvaraRadera
  3. ja han är verkligen fin. det är nog första gången jag säger det om en hund. :)

    SvaraRadera
  4. Åhh, jag kommer ihåg när vi var små och vi skulle ha luciatåg med min morbrors taxar! Det hela slutade med att hundarna rymde och vi fick leta hela kvällen efter byrackorna. Jag tror det var du, jag och Ullis om jag inte minns helt fel.

    Kram Hidde

    SvaraRadera
  5. Huskatt: Sådan herre, sådan hund... =)
    Jennys Hörna: TACK!!!
    Maria Wallenius: Ja, han är så snäll & go´ , kul att du gillar honom!
    Camilla: OJ!!! Inget dåligt betyg av en som inte gillar hundar så värst mycket... =)
    Hidde: hahahahaha det hade jag glömt!!! Men nu minns jag paniken när hundarna rymde!

    SvaraRadera