tisdag 31 mars 2009

De tre sista bidragen till ESC 2009



Svetlana Loboda, Ukraina (överst). Urban Symphony, Estland (mitten). De Toppers, Nederländerna (underst)

Vi har nu kommit till de tre bidrag som är de sista, sedan har vi gått igenom alla 42 bidragen. Så fort de sista är betygsatta av de som betygsatt alla bidragen (inte för sent än för dig som inte betygsatt ett enda, var med och påverka slutresultatet - klicka på Eurovision Song Contest under "Etiketter" så ser du alla inläggen) så sammanställer jag poängen så får vi se vilka länder som kom i topp och vilka som hamnade i botten!

Klicka på landet/bidraget för att lyssna. Kommentera. Betygsätt.

Ukraina - Svetlana Loboda, "Be My Valentine"

Som vanligt har Ukraina något eget och nytt. Detta är i mina öron skitbra! Jag älskar energin, instrumenten, framträdandet och jag gillar att Svetlana är lite crazy, speciellt när hon börjar spela trummor. Jag tror att Ukraina kommer att slåss i toppen. Kanske t.o.m vinst?
Mina poäng: 10

Estland - Urban Symphony, "Rändajad"

Estland 2010? Detta är asbra ju! Förra årets vinnare, Dima Bilan, hade en violinist med i sitt framträdande, och det verkar ha satt sina spår. Temat för ESC 2009 verkar vara stråkar. Inte mig emot! I love it! Hoppas att Estland framför låten på sitt eget språk, jättevackert! Denna låten kan också bli farlig. Lyssna på den 5 gånger... från början hade jag gett den 7 poäng, men nu har den stigit till toppen!
Mina poäng: 10

Nederländerna - De Toppers, "Shine"

Fy vad pinsamt! Tre gamla gubbar i silverkostymer... Usch! Patetiskt!!! Låten är trallvänlig och handlar om kärlek och fred... bla bla bla... Låter som en traditionell schlager, vilket är ett litet plus, men den är inte bra. Nej, ingen final för Holland i år heller.... Sorry.
Mina poäng: 5

10 p - Bosnien, Grekland, Estland, Norge, Sverige, Spanien, Ukraina

9 p - Albanien, Island

8 p - Azerbajdzjan, Bulgarien, Montenegro, Rumänien, Slovenien

7 p - Danmark, Kroatien, Malta, Ryssland, Serbien, Ungern

6 p - Finland, Frankrike, Moldavien, Turkiet

5 p - Israel, Lettland, Litauen, Nederländerna

4 p - Andorra, Polen, Tyskland

3 p - Portugal, Schweiz

2 p - Armenien, Cypern, England

1 p - Irland, Makedonien, Tjeckien, Vitryssland

0 p - Belgien, Slovakien

4 kommentarer:

  1. Ukraina
    Ett tufft och modernt bidrag. Jag tycker personligen att det är lite för mycket skrik och gap. Jag är medveten om att folk kommer att rösta på detta men sätter mina poäng efter mitt eget tycke. 6 poäng

    Estland
    En mycket trevlig låt. Härligt harmonisk med mina älskade stråkar i bakgrunden. En låt som jag kommer att lyssna mycket på framöver. 9 poäng

    Nederländerna
    En söt schlager om kärlek och fred. Ganska intetsägande men charmig på sitt vis. En refräng som man kan sjunga med i och en härlig melodi. 7 poäng

    10 Norge, Sverige, Grekland
    9 Turkiet, Montenegro, Estland
    8 Spanien, Rumänien, Island, Azerbaijan, Albanien
    7 Andorra, Bulgarien, Finland, Bosnien, Danmark, Slovenien, Ungern, Nederländerna
    6 Schweiz, Irland, Ukraina
    5 Malta, Tyskland, Armenien, Lettland, Polen, Litauen
    4 Ryssland, England, Kroatien, Makedonien, Portugal, Moldavien
    3 Israel, Serbien
    2 Vitryssland
    1 Slovakien, Belgien, Cypern
    0 Tjeckien, Frankrike

    SvaraRadera
  2. UKRAINA
    När hon gör entré kan jag bara tänka på den där sketchen med Reuter & Skoog. Ni vet den där Ulla är en mänsklig golvmopp som Reuter svabbar golvet med. Galet, kul och fräsigt. Vers och refräng sitter dock inte riktigt ihop. Visuellt är det dock fantastiskt och det döljer dom musikaliska skavankerna. Ukraina kommer som vanligt vara med i toppen och fajtas. Låten är en 6:a men framträdandet en 10:a! Alltså...
    BETYG: 8

    ESTLAND
    Vad sjunger dom om? Rännebaja? Otroligt läcker och spännande låt. Älskar när dom tyngre beatsen sätter igång halvvägs in i låten, hade gärna sett att dom fortsatte. Det är bättre och mer nyskapande än Slovenien och sångerskan är vacker och mystisk som en skogstjärn. Sen vete fan om det är så singalongvänligt som en vinnarlåt bör vara? Äh, skit samma, efter att ha skickat det ena bidraget kackigare än det andra dom senaste åren ska Estland ha upprättelse. Till final tack!
    BETYG: 8

    NEDERLÄNDERNA
    Holländarna gör en sista kraftansträngning efter ett katastrofalt schlagerfacit dom senaste 30 åren. Klassisk schlagerpop och det är ju skojigt. Trion är några utav Hollands största superstjärnor. Tänk dig en supergrupp med Per Gessle, Tommy Nilsson och Lasse Berghagen. Just det. Gäsp! The Toppers kommer att sälla sig till The Bottomers innan torsdagskvällen är över.
    BETYG: 5

    TOTALT:
    10 p: Norge
    9 p: Sverige, Ungern
    8 p: Frankrike, Turkiet, Bosnien, Grekland, Albanien, Ukraina, Estland
    7 p: Danmark, Slovenien
    6 p: England, Serbien, Armenien, Schweiz, Bulgarien, Finland, Kroatien
    5 p: Spanien, Polen, Azerbajdzjan, Litauen, Moldavien, Nederländerna
    4 p: Island, Tyskland, Belgien, Montenegro, Malta
    3 p: Rumänien, Portugal
    1 p: Ryssland, Andorra, Irland, Cypern
    0 p: Tjeckien, Vitryssland, Israel, Makedonien, Lettland, Slovakien

    SvaraRadera
  3. UKRAINA
    Har blivt bortskämd med bra låtar från det här landet de senaste åren. Denna håller inte alls samma klass Ani förra året eller Verka 07. Fastnar inte, försök till etno som havererar, 2p.

    ESTLAND
    Vilken comeback liksom, minns Kreisraadio förra året...zzz...Detta är det bästa från Estland sedan Sahlene 02. Nocturne i ESC 95 och The voice 96 i en skön och fräschare blandning, 9p.

    HOLLAND
    Om Afro-Dite kom 8:a så lär det gå betydligt sämre för den här manliga motsvarigheten. Detta är svajigt för min del, ibland funkar den att lyssna på, ibland är det bara NEXT! Så låt mig sätta 4p.

    SÅ då var jag klar. Jag har satt mina betyg efter att ha sett alla nationella finaler och uppträdanden där live. Enda bidraget som egentligen förbättrats rejält efter att ha sett videon är Armenien som jag gav 2p. Men, men jag får stå fast vid vad jag sagt!

    TOTALT;
    NOR: 10p
    EST: 9p
    MDA: 8p
    GRE: 8p
    SWE: 8p
    BOS: 8p
    POR: 8p
    TUR: 8p
    UNG: 7p
    AZE: 7p
    SER: 7p
    FRA: 7p
    ESP: 7p
    DEN: 6p
    FIN: 6p
    MON: 6p
    ALB: 5p
    ISL: 5p
    GER: 5p
    SUI: 5p
    NET: 4p
    SLO: 4p
    POL: 3p
    BEL: 3p
    AND: 3p
    MAL: 2p
    UKR: 2p
    LIT: 2p
    ISR: 2p
    UK: 2p
    ARM: 2p
    ROM: 2p
    CRO: 1p
    CYP: 1p
    CZE: 1p
    BLR: 1p
    SVK 0p
    IRE: 0p
    LAT: 0p
    RUS: 0p
    BUL: 0p
    MAK: 0p

    SvaraRadera
  4. Har bara lyssnat genom de flesta en gång. Svenska & norska bidrag har jag så klart hört fler gånger ;)

    Så just nu bedömer jag så här, men det kan ju ändras...
    10p Norge
    09p Ukraina
    08p Sverige, Spanien, Grekland
    07p Polen, Andorra, Finland
    06p Cypern
    05p Montenegro, Irland, Danmark, Ungern, Malta, Azerbajdzjan
    04p Armenien
    03p UK, Tyskland , Vitryssland, Turkiet, Island, Albanien, Bosnien - Herzegovina
    02p Rumänien
    01p Frankrike, Ryssland, Kroatien, Belgien, Lettland, Serbien, Israel, Slovenien, Bulgarien, Litauen, Portugal, Estland, Nederländerna
    00p Tjeckien, Makedonien, Moldavien
    //Leffe

    SvaraRadera