lördag 5 mars 2011

My point of view...

Ikväll är det dags för Andra Chansen i Melodifestivalen. Det verkar som att alla bra bidrag men som inte hade de mest folkkära och mest etablerade artisterna hamnade där, men med de bästa låtarna. De kom vidare tack vare en bra låt medan de som är i final kom dit för att de är så pass etablerade artister.

Min åsikt om finalisterna...

Jag tycker inte alls att Eric Saade ska vinna. Jag tycker att han sjunger med en röst som låter som jag gjorde i fjorton års åldern när jag kom i målbrottet och hans engelska är ingen höjdare. Ska man sedan se till texten så är det ytterligare en anledning till att jag inte gillar låten. "I will be popular"... nja... är det något att sträva efter? Nåja...


Linda Bengtzing kom till final som vinnare i delfinalen... WHAT? Nej, tack.


Danny är den som är i final som jag håller mest på. Något tjatig låt men modern och egen och bra drag.


Nicke Borg skulle kunna knipa segern... inte min typ av musik men jag hör ju att den är bra och att den är en låt som går hem hos många. Kan bli farlig.


Swingfly tog sig oväntat till final. Jag har lyssnat på låten några gånger i desperata försök att förstå vad som är bra med den, men jag är ledsen. Den suger!


Sanna Nielsen var med för 150:de gången i Melodifestivalen och tog sig ännu en gång till final, men var det inte den låten hon tävlade med en annan gång? Den var lika dålig denna gången.


Brolle har en "Rock-A-Billy" låt som nog går hem hos många. Inte min kopp men den kan få en bra placering.


The Playtones kör en härlig låt! Deras scenklädsel är senaste modet från Kallinge och deras engelska uttal är med charmig brytning på dialekten från samma håla. En låt som egentligen är riktigt bra, men som skulle haft en annan artist...

Min åsikt om andra chansen deltagarna:


Loreen är fantastisk! Förutom att hon är snygg och har en röst som ingen annan kan mäta sig med så har hon en låt utöver allt annat. Modern, egen, skitbra och berörande! Kan bli den första vinnaren från Andra Chansen och skulle bli en ypperlig representant i Düsseldorf!


Love Generation är också en absolut favorit! Även denna skulle kunna representera Sverige med goda chanser. Tufft sound och coola tjejer. Att det är producerat av "RedOne" är ju så sjukt coolt i sig...



Jenny Silver framför årets mest uppdaterade schlagerlåt. Jättebra med ABBA sound som aldrig är fel. Ska någon av årets alla schlagertypiska låtar vinna så röstar jag för denna!


Sara Varga sjunger med klen röst en stark låt. Jag gillar denna trots att det är en Lisa Ekdahl rip-off. En text som berör och som har en mening och tanke. Tror inte den står sig mot Loreen... hoppas inte det!


Pernilla Andersson är en poppis tjej. Många gillar denna för mig meningslösa och tråkiga låt. Fredrik älskar den! Den kanske är bra, men inte my kind of musik.


The Moniker har en Di Leva-inspirerad låt. Nej, hoppas inte denna kommer nån vart...


Shirley´s Angels... jag hade höga förhoppningar av denna. Shirley´s bästa låt genom tiderna är "Min kärlek". Denna låten har ett sound likt den, men är inte i närheten så bra. Ska man kopiera måste det bli bättre!


Linda Pritchard sjunger med en fantastisk röst en ballad som är jättevacker. Tyvärr blir den lite för skrikig tycker jag. I övrigt är hon supervacker i sin 80 000 kronors Lars Wallin klänning och har en beundransvärd röst. Kempe´s bästa låt i år!

SUMMA SUMARUM...


Jag hoppas på att LOREEN eller LOVE GENERATION kommer till final och där tar hem rubbet och representerar Sverige i ESC 2011.

1 kommentar:

  1. Och jag har inte sett ett enda program än, tänkte vänta tills "finalen" är på riktigt :D

    SvaraRadera