lördag 22 augusti 2009

Vin

Köpte dessa två röda viner inför morgondagen. Hoppas att de smakar gott!

Flagga Bin 555 Shiraz Wyndham Estate (nr 6829)


Land Australien


Distrikt South Eastern Australia


Alkoholhalt 14,0 %


Färg Mörk, rödblå färg.


Doft Fruktig doft med fatkaraktär, inslag av björnbär, gummi, eukalyptus och peppar.


Smak Mycket fruktigt vin med fatkaraktär, inslag av mörka bär, gummi, salmiak och eukalyptus.


Användning Serveras vid 16-18°C till grillade rätter av nöt- eller lammkött.


Fyllighet=9
Fyllighet
Strävhet=8
Strävhet
Fruktsyra=9
Fruktsyra

Lamm
Nöt


Pris: 97 kr

**********************************************************************

Flagga Villa Puccini (nr 32417)


Land Italien


Distrikt Toscana


Alkoholhalt 12,5 %


Färg Röd färg med tegelnyans.


Doft Utvecklad, kryddig doft med fatkaraktär, inslag av torkade körsbär, salvia, läder och kakao.


Smak Utvecklat, kryddigt, mycket friskt vin med fatkaraktär, inslag av torkade körsbär, salvia, läder och kakao.


Användning Serveras vid 16-18°C till rätter av gris-, lamm- eller nötkött.


Fyllighet=8
Fyllighet
Strävhet=8
Strävhet
Fruktsyra=10
Fruktsyra

Fläsk
Lamm
Nöt


Pris: 83 kr

***************************************************************************

För några veckor sedan köpte jag tre lite dyrare viner som Fredrik & jag testade, det var Amaronevinerna "Masi Amaraone Costasera" 269:- & "Amarone Alpha Zeta" 199:- samt riojan "Faustino 1 Gran Reserva" 159:-. Jag kan absolut rekommendera de två Amarone vinerna, dock föredrog jag Alpha Zetan som hade en väldigt speciell smak, ganska sött på ett gott sätt, samtidigt som det var kryddigt. Masin var god, men hade förväntat mig mer. Faustinon var sådär. Jag kommer troligtvis inte att köpa något av dem igen dock.

Share/Save/Bookmark

5 kommentarer:

  1. Prova våra favoriter! Prisvära och säkra kort:
    Koonunga Hill, Shiraz, Penfolds 89kr
    Lindemans Bin, Cabernet Sauvignon, 89kr
    Ravenswood, Zinfandel 99kr

    Puss

    SvaraRadera
  2. RANA: Skååååål!!! När ska vi skåla live??? =)
    Y_.: Tack för tipsen! Måste vi prova snarast... skulle du komma i september? Datum? Måste se till att vara ledig så vi kan "prova" vin ihop...

    SvaraRadera
  3. Vad bra att du skriver lite om vin! Jag är helt lost på sådant och väljer bara efter prislappen, tänker mig att billigt vin ska vara äckligt :)

    SvaraRadera
  4. Ja jippi! Vi (kanske Z också!) kommer antagligen den 16 sep, då NTFQ har premiär på Pustervik. Och sen siktar vi på att stanna över helgen om det funkar med jobb och med er förstås :-) Puss

    SvaraRadera